ROK VYDANIA - 2020

VÄZBA - pevná väzba

JAZYK - slovenský

VYDAVATEĽSTVO - Hydra

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujem pani autorke.

O autorke

Autorka sa fantastike  venuje od roku 2011, kedy bol publikovaný jej prvý fantasy román Sklený vrch – o putovaní troch čarodejníc. O rok neskôr sa stala jednou z kľúčových hláv Vydavateľstva Hydra. Vydala urban fantasy pre dospelých Lokaj, fantasy o meňavcoch Vlčí brat a neskôr space operu Posledná Pozemšťanka, ktorá bola preložená aj do českého jazyka. Z prostredia elfov a kentaurov pochádza novela Cval kentaura. Hrdinovia jej príbehov nebývajú dokonalí, skôr naopak, často trpia intoleranciou a inými neduhmi, dostávajú priestor na postupný prerod a ich osudom dominuje láska. Soyka sa podieľala na niekoľkých medzinárodných projektoch, ktorých výsledkom sú zbierky mikropoviedok scifi, fantasy a hororu Fantastiká 55, hororová zbierka temných príbehov Na hroby a zábavné poviedky v zbierke Rozmarná fantastika. Ľudia obyčajne čítajú z dvoch dôvodov, aby sa niečo naučili alebo, aby si oddýchli. Soykina tvorba patrí do druhej kategórie.

Anotácia

Hlavnou hrdinkou knihy je mladá Rija. Rija stratila oboch rodičov a jej náhradnou matkou sa stala striga Agnes.  Po smrti strigy Rija ostala úplne sama. Dedinčania jej nechceli pomôcť a dokonca ju obvinili z ich nešťastia. Nakoniec zistia, že škodcom je zúrivý drak. Rija  s nimi uzavrie dohodu, že keď skolí draka dostane majetok svojich rodičov. No všetko sa akosi zvrtne a medzi ňou a drakom sa vytvorí silné puto priateľstva. Drakov začne pomocou mágie ovládať čarodej na svoje nekalé ciele. Kto drakov zachráni?

Rija sa štipla do kožených nohavíc, aby uverila, že ich skutočne má. Tvrdá koža však jej prstom odolávala. Na opasku prepásanom cez kabátec jej videl nôž zasunutý v pošve, na nohách mala vysoké čižmy. Aspoň si dupla. Obe ruky neveriacky vystrela pred seba a znova sa prezrela od hlavy až po päty, krútiac pritom hlavou. Ja som vážne drakobijka!

Môj názor

Katarína Soyka patrí medzi moje najobľúbenejšie slovenské autorky. Čítanie jej kníh si vždy nesmierne užívam a ani teraz to nebolo inak.

Kniha ma zaujala hneď prvými stránkami. Autorka ma bravúrny štýl písania, ktorým si vás po pár kapitolách úplne získa. Kniha bola jednoducho napísaná, takže sa ani nenazdáte a ste na konci knihy. Dej knihy bol napínavý už od prvej strany a behom čítania som nenarazila na hluché miesta. Dialógy medzi postavami boli celkom fajn a dokonca ma aj úprimne rozosmiali. Veľmi sa mi páčili opisy v knihe, vďaka ktorým som si vedela úplne predstaviť, kde sa dej odohráva. Knihe nechýbala ani akcia, ktorá nebola len na konci knihy.  Samozrejme nechýbala ani láska, ktorej bolo v knihe neurekom. Veľmi milo ma prekvapili aj ilustrácie v knihe, ktoré pekne zachytili dej knihy. Autorka je výnimočná aj tým, že v jej knihách vystupujú netradične fantasy postavy. V tejto to boli napríklad mátoha alebo kúzelný koreň.

Poďme teraz na postavy. Rija sa mi veľmi páčila. Očarila ma svojou osobnosťou a odvahou.  Drak Rony bol doslova kúzelný. Veľakrát som sa pristihla, že hlavnej hrdinke závidím draka. Mátoha a Drapák boli celkom nevšedné postavy ale rýchlo som si ich obľúbila. Nesmiem zabudnúť ani na kráľa Cyrila, ktorý mi bol hneď sympatický.

Záverečná scéna ma milo prekvapila a taký koniec som vôbec nečakala. Príbeh som si nesmierne obľúbila a určite by som si prečítala viac príbehov o Ronym a Drakojazdkyni. Mne sa kniha veľmi páčila a myslím si, že rovnako ako ja aj vy si tvorbu pani autorky obľúbite.