ROK VYDANIA - 2020

VÄZBA - pevná väzba

JAZYK - slovenský

VYDAVATEĽSTVO - i527.net

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujem vydavateľstvu i527.net

O autorke

Tamera Alexanderová sa narodila 8.8.1961 v štáte Georgia v USA. Tamera Alexander patrí medzi najobľúbenejších autorov historicko-fiktívneho žánru kresťanskej literatúry, Jej knihy boli preložené do mnohých jazykov. Jej bohato kreslené postavy a provokatívne zápletky jej získali oddaných čitateľov po celom svete, rovnako ako viaceré ocenenia. Medzi tieto ocenenia patrí Cena Christy Award for Excellence v kresťanskej fikcii a taktiež patrí medzi Najlepšie inšpiratívne fikcieí vydavateľstva Weekly and Library Journal.

Anotácia

30. novembra 1864 večer sa pri Frankline v štáte Tennessee odohrá ukrutná bitka, ktorá zdecimuje konfederačnú armádu a takmer pripraví o život kapitána Rolanda Warda Jonesa, vyznamenaného mississippského ostrostrelca. Jones má na bojisku vidinu a napriek vážnym zraneniam verí, že prežije. Život bez nohy si však predstaviť nedokáže, preto prinúti Elizabeth „Lizzie“ Cloustonovú – guvernantku u McGavockovcov, majiteľov Carntonu –, aby zasiahla, ak sa chirurg rozhodne pre amputáciu. Lizzie svoje slovo dodrží. Kapitánovi tým zachráni nielen nohu, ale aj život.

Keď Lizzie v tú noc v náručí zomiera štrnásťročný chlapec, naliehavo ju prosí, aby odkázala jeho posledné slová zamýšľanému adresátovi. Okrem krstného mena o chlapcovi nič nevie a čoskoro zistí, že o ňom nie sú žiadne úradné záznamy. Ako má dodržať svoj sľub v krajine rozdelenej vojnou a nenávisťou? Odváži sa prijať ponuku kapitána Jonesa, že jej s tým pomôže? Počas svojej liečby na Carntone, ktorý sa zmení na poľnú nemocnicu, sa kapitán Jones do Lizzie zaľúbi. Tá je však zasnúbená s mužom, ktorého nemiluje.

Dvaja pomocníci priniesli kapitána Jonesa do Winderovej postele a opatrne ho zložili z nosidiel. Kapitán sa ani len nepohol, tvár stále bledá. Lizzie ho úkosom pozorovala a modlila sa, aby sa lekárova predpoveď nenaplnila a aby jesenný mesiac, ktorý kapitán Jones videl – ten istý mesiac, ktorého zlatisté svetlo sa vlievalo do miestnosti -, skutočne bol akýmsi prorockým znamením. Zatiaľ sa to však zdalo veľmi nepravdepodobné.

Môj názor

Čítala som už veľa kníh s vojnovou tematikou a každá  jedna sa mi vryla hlboko do srdca, táto kniha nie je výnimkou. Oproti iným knihám je táto výnimočná tým, že sa odohráva v roku 1864 a teda znázorňuje Americkú občiansku vojnu. Kniha popisuje, čo sa udialo večer 30. novembra 1864 na statku Carnton.

Prvé stránky knihy sa nečítajú ľahko. Autorka nás nešetrí a hneď na začiatku knihy sa ocitáme uprostred začínajúcej vojny. Priebeh vojny sa autorka snažila zachytiť reálne a bez obalu a to sa jej aj podarilo. Detailne opisuje zranenia vojakov a operácie, ktoré museli podstúpiť. Tieto stránky knihy som čítala s otvorenými ústami. Bolo mi veľmi ľúto vojakov, ktorí podľahli následkom vojny.  Štýl, ktorým autorka píše sa mi veľmi páčil. Vďaka nemu sa mi kniha čítala jedna radosť. Po historickej stránke bola kniha bravúrne spracovaná. Pani autorka si detailne naštudovala históriu a to sa odzrkadlilo aj na obsahu knihy. Mňa historická stránka knihy natoľko zaujala, že som si potom doštudovala ďalšie informácie. Autorka v knihe spracovala citlivé témy, ktoré v čitateľovi vyvolávajú množstvo emócií. Napríklad téma otroctva. Celý dej krásne dopĺňali hlbšie myšlienky o viere a nádeji.  Romantická linka bola jemná a nenásilná, čo sa k tejto téme hodilo.  City k sebe hlavné postavy začali cítiť veľmi skoro a prejavili ich dosť neskoro, čo je veľká škoda. Celý čas mi niečo pri čítaní chýbalo, mala som pocit, že sa nič nedeje a dej stagnuje.

Čo sa týka postáv tak tie boli celkom fajn. Lizzie bola veľmi príjemná postava. Dokázala by sa rozdať pre ostatných a tak nesebeckú postavu som už dlho nevidela. Jonesa som si obľúbila okamžite. Veľmi príjemná a sympatická postava. Celkovo autorka svoje postavy vykreslila reálne ako ľudské bytosti.

Veľmi som sa tešila na záverečnú časť. Ta nesklamala a autorka nám poskytla bravúrny koniec plný lásky a nádeje. Krásna a netradičná kniha, ktorú by si mal prečítať každý nadšenec vojnovej literatúry.

Táto recenzia bola napísaná vďaka službe www.storpic.com